Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Thursday, April 28, 2011

Corel VideoStudio X4

Syarikat Corel.com telah membeli syarikat Ulead beberapa tahun yang lalu. Antara program Uled yang agak aku suka ialah Ulead Media Studio 7 dan Ulead Video Studio 11. Aku tak faham kenapa ada dua program video daripada syarikat ini, sama juga aku tak faham dengan syarikat Sony yang juga mengeluarkan Sony Vegas Pro dan Sony Media Studio Pro yang semuanya hampir sama.

Ulead Media Studio 7 lebih canggih dibandingkan dengan Ulead Video Studio 11 dan setanding pada masa itu dengan Adobe Premiere 1.5, Pinnacle Studio 8, Vegas Pro 5 dan beberapa program studio lain. Tapi aku hairan kenapa Corel lebih menumpulkan kepada Video Studio tak diupgrade Media Studio.

Aku adalah penggunakan tegar CorelDraw sedikit sebanyak akan terpengaruh dengan keluaran syarikat ini. Bila aku melihat Corel VideoStudio X4, aku terus cari dan nencubanya.

Biasanya tak ada apa-apa perbezaan ketara untuk mana-mana syarikat pengeluar software. Hanya kita serasi dengan sofware mana sahaja.

Aku juga tak tertarik dengan promosi Corel VideoStudio tentang kelebihan pada pembikinan filem 3D dan Animasi. Aku sekadar cuba cari kelaianan....

Satu yang boleh dibanggakan dengan Corel VideoStudio ini ialah FXnya. Aku rasa masih lagi menjadi pengguna Sony Vegas Pro 9 (untuk kerja keseluruhan) dan Pinnacle 14 (transitionnya) CyberLink PowerDirector (untuk capture video jika masih ada yang perlu capture).


FX ini cukup sesuai dan menarik untuk dijadikan montaj. Anda boleh cuba jika mahu.


Installernya Corel VideoStuio X4 sekitar 764MB dan hampir 2GB jika dimasukkan dalam harddisk.

Download Coreldraw di sini
http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1175714228541

Jika ingin free, e-mellah kepada aku, aku boleh bagi keygennya.


1 comment: