Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.

Saturday, August 21, 2010

Mengunakan nafsu mengalahkan nafsu lain

Kesibukkan dan kebetulan beberapa hari kebelakangan ini terpaksa ke beberapa tempat membuatkan fokus saya kepada blog ini tidak dapat dilakukan. Tak kering idea untuk dikongsi bersama hanya tak cukup masa untuk menulis, kerana menulis ini bukanlah mudah bagi cikgu sains macam saya yang SPM BM sekadar kredit sahaja...

Anak saya berumur 6 tahun telah dilatih untuk berpuasa. hari pertama puasanya setakat pukul 3 petang, hari kedua al hamdulillah boleh sampai waktu berbuka. Esoknya sampai pukul 1 sahaja. Maknanya dia ini bergilir untuk dapat puasa penuh.

Friday, August 13, 2010

Windows 7 tak genuine...

Hari terganggu lagi, windows 7 PC HP Pavalion Slimline saya, tak genuine. Ini adalah kali kedua selepas kali pertama tak genuine keluar paparan wallpaper hitam serta teks di sisi kanan memaklumkan bahawa "Windows Mung Ni curi oooi, belilah original" (dalam bahasa mudah)

Memang dasar kita walaupun barang itu adalah "curi" kita berusaha untuk menjadikan dia seolah-olah macam kita beli dengan Microsoft. Dan yang berikan alasan kononnya untuk menghalalkan cara "Ini Yahudi punya". Apa-apa alasan kita tetap salah!!!

Thursday, August 12, 2010

Kenapa tak dilabelkan??

Mengurus server dan rangkaian network di sekolah agak cerewet. Kita kena banyak bersabar dan memhami apa sebenar kehendak sekolah dalam hal ini supaya setiap rangkaian yang di bina benar-benar memberikan manafaat kepada warga sekolah.

Lagi memeningkan apabila sekolah mendapat peruntuk yang besar dan datang ber'talu-talu' kerana mungkin sekolah kita 'special' sedikit berbanding dengan sekolah orang lain.

Tuesday, August 10, 2010

Malang tidak berbau

Saya pernah tulis artikel di di laman http://www.aizek.net/ dan seperti yang disebut sebelum ini, saya ingin mengumpul semula tulisan saya dalam blog Nota Tercicir. Ya untuk dikongsikan bersama kepada peminat blog.

Pernah terbabit dalam pertandingan 3K peringkat Kebangsaan beberapa tahun yang lalu membuatkan aku 'terlalu' banyak tahu makna K dalam ertikata pendidikan di sekolah. Apatah lagi bila pertandingan ini diperbesarkan dengan pertandingan 5K.

Perlu ada satu laman untuk guru-guru yang minat IT..

Banyak kali usaha untuk mengerakkan guru-guru IT di Terengganu dilakukan tapi usaha ini bukan usaha mengumpulkan "idea dan pendapat" tetapi lebih kepada usaha mengerakkan mereka dalam satu usaha tertentu atau dalam lain bahasa untuk membuat satu-satu projek dengan arahan-arahan tersedia ada.

Memang bagus tetapi sekadar mengumpulkan tenaga dan kepakaran kepada  sesuatu projek tidak membentuk satu gelombang idea dan pendapat yang "besar".

Friday, August 6, 2010

Nasib selipar mereka yang hadir awal ke masjid...

Hari ini saya ke masjid untuk Solat Jumaat seperti biasa, taklah awal sangat dan tak pula lewat sehingga terpaksa sambung solat 4 rakaat.. (hanya yang mengerti tahu kenapa sambung 4 rakaat..)

Minggu-minggu sebelum ini, saya lupa bila masanya, saya pernah datang lewat ke masjid. Hari pula hujan renyai-renyai. Saya memaksa diri saya berdiri dalam keadaan hujan renyai itu sambil menunggu khutbah habis dibaca di hadapan pintu masuk salah satu di masjid sebagai 'kifarat' kepada kealpaan saya.

Kenapa saya menyiksa diri saya??

Nasihat ikhlas kepada pelajar aku yang suka posting gambar dalam FB..

Sebagaimana yang saya maklum sebelum ini, saya mewajibkan pelajar ada blog dan facebook (FB). Tapi saya banyak kali menasihatkannya untuk tidak membuat posting gambar-gambar perseorangan yang boleh membawa padah apatah lagi wanita biasanya lebih baik gambarnya untuk muhrim sahaja.

Kenapa saya begitu kolot sekali pemikirannya... sedangkan saya adalah antara guru yang selalu mengikuti perkembangan IT, dan bergelomang dalam dunia IT??

Ya kalau kita masihatkan pelajar perempuan menutup aurat, menjaga diri dan adab kita selalu dikatakan berada dalam dunia kolot, ketinggalan zaman dan tidak mengikuti peredaran zaman..

Thursday, August 5, 2010

Membeli hati.. (?)

Semalam isteri saya tak sihat walau bagaimanapun dia masih lagi mengurus rumah tangga dalam keadaan yang agak begitu menyukarkan. Semenjak dia cuti berehat selama setahun, saya sudah menghantar pulang 'bibik' ke Indonasia. Ya begitu lama bibik bersamna kami, hampir 5 tahun.

Memang ada sedikit keberatan untuk menghantar pulang kerana kerja-kerja rumah mungkin tidak mampu dilaksanakan oleh isteri saya. Tapi kali ini saya lebih bersikap "berkeras" untuk tidak mahu menyambung 'bibik' lagi. Bukan kerana bibik tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik.. Bibik memang bagus, malah bibik menutup aurat, solat tidak pernah tinggal, malah satu sen pun duit di rumah tak pernah hilang..

Wednesday, August 4, 2010

Font seakan-akan jawi yang cantik

Saya pernah menulis di http://www.aizek.net/ untuk artikel ini dan rasanya baik juga diposting sama pada blog saya sendiri.

Saya ditanya oleh cikgu Zam berkenaan font semacam tulisan jawi. Saya beritahu dia dulu saya ada simpan tapi sekarang entah di mana. Banyak sangat PC sekolah yang saya guna dan saya juga ada satu tabiat suka berpindah tempat.

Rasanya sudah 4 atau 5 kali meja saya berubah. Sekarang saya duduk dalam bilik "frozen" (server). Mengigil dan bila pulang pukul 3.00 petang saya tak perlu buka air-cond kereta dan kadang kala lupa menyebab anak-anak yang diambil menegur kerana kepanasan...

Apa anak kita buat pada waktu Solat Jumaat..

Hari Jumaat minggu lepas, saya sempat bersolat di Masjid Lama Sura bersama dengan anak lelaki saya yang sulong, Muhammad Muizzuddin berusia 11 tahun. Anak-anak sekarang sudah besar sedikit sudah mulai untuk berjauhan dengan ayah dalam apa-apa program sedangkan semasa kecil dulu berebut-rebut untuk berhimpit dengan adik-adiknya untuk bersama disebelah ayah.

Hingga kadang kala saya pun terpaksa bermain kasar dengan membantu adik-adik yang kecil untuk menolak yang besar, hingga kadang-kala yang sulong ini "terkis hati" (terasa hati).

Related Posts with Thumbnails