Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Tuesday, July 3, 2012

Membuang Bayang Cahaya Matahari


Antara masalah kepada pengguna kamera ialah mengambil gambar sebarang tanpa mengira sudut cahaya. Akibatnya gambar terlindung dengan bayang. Kamera compact digital pula 'main' auto flash dan pengesan cahaya sekadar mengesan cahaya pada sekitar juru kamera sedangkan objek terlindung cahaja.

Gambar di atas adalah contoh bagaimana kesan bayang menyebab rupa objek tidak dapat dikesan. Adobe Photoshop mempunyai ciri-ciri untuk membetulkannya.
Pilih Images ---> Adjustments ---> Shadows/Highlights.



Pilih untuk shadows misalnya 70% dan highlights amount 0. Hasilnya seperti di bawah. 


Bagaimana nak hilangkan bintik hitam pada perahu dan batu pada pasir di belakang gambar budak perempuan ini?

Pergi ke Tool, pilih "Spot Healing Brush Tool" dan pilih saiz brush yang sesuai dengan menekan kekunci [ atau ] dalam proses membesar atau mengecil. Select kawasan batu dan tunggu seketika. Lihat batu hilang. Lihat gambar di bawah.

Begitu juga untuk poko kelapa, proses yang sama dilakukan.



Kemudian buang sebatang lagi pokok kelapa. Lihat hasilnya seperti di bawah.


Saya rasa cukup hari ini untuk satu tips ringkas menggunakan fungsi "shadows/Hightlights" dan "Spot Healing Brush Tool" Kalau ada masalah boleh bertanya saya dalam kelas ICTL nanti.





No comments:

Post a Comment