Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Wednesday, September 1, 2010

Bagaimana nak kawal kelajuan kenderaan?

Lama tak menulis di blog ini. Dah nak naik sawan. Hari ini "free" sedikit kerana bilik IT di rumah saya dapat dikemas, sebelaum ini cukup berselerak. Kalau kemas idea akan datang pasal pandangan ceria.

Hari-hari terbaca pasal kemalangan. Nak raya makin banyak kemalangan kerana lebih banyak kerederaan bergerak. Sistem jalan raya di Malaysia tidaklah sebaik negara-negara maju lain (jangan marah, saya kata apa yang benar)

Cara mengatasi masalah kemalangan juga tidak sehebat negara luar.

Idea dan cara berfikir diluar kotak pemikiran biasa boleh diamalkan bagi sesuatu perkara, terutamanya untuk mengatasi masalah besar. Kita perlu pentadbir yang kritis; bukan yang jumud.

Di Kanada misalnya mereka membuat seperti ini untuk mengatasi masalah kenderaaan yang bergerak laju. Dengan ada "benda ini" kenderaan akan perlahan.




Mereka pasti tidak akan terbabas melanggar dengan kelajuan tinggi melainkan memang mereka ini "buta" atau terlalu peka (cerah mata - kata orang tua)



Kawasan -kawasan kemalangan patut di buat "benda" ini.



Apatah lagi "benda ini" (he he he) mudah alih, lebih murah berbanding dengan kawalan speedtrack yang menggunakan kamera (saman ekor), roadblock yang pasti akan menggunakan tenaga anggota yang ramai. Yang pasti kena ada yang kawal "benda ini" 24 jam. Di Malaysia semua benda boleh dikebas dan jual....

1 comment:

  1. lg lah kemalangan,org bwj perlahan pn akan mengelak n kenderaan sbelah pn akan mngelak ke kiri o ke kanan...soo pk blik kalau ko...ko bwk 30km sejam pn da lubang msti ko mngelak kn..ape la...lg plak pelekat yg di gunakan kn 2 mesti getah o latex something..bwk keta boleh la cerita,kalu penunggang motorsikal mcm mane?? dh tentu benda pelekat 2 licin....jgn ckp gune pendapat induvidu n tunjuk hebat..nk kene pikir keliling la...guru tambahan ape ko ni...hampas ada la....otak guna ye cikgu...cr idea yg bernas lg k....

    ReplyDelete