Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Tuesday, January 29, 2013

Bagaimana nak setting Multi Boot pada Windows 8


Bila aku format semua komputer di Makmal aku dengan Windows 8, aku kena tahu banyak perkara remeh berkenaan dengan Windows 8. Setahun dulu aku pening nak cari butang 'Shut Down' (Sila baca di sini). Sekarang banyak lagi perkara remeh aku terpaksa menyesuaikan diri dengan Windows 8.

Dulu aku sebut aku simpan 2-3 baka windows XP sebagai kenangan dan ini menggunakan multi bootable. Aku juga buat multi boot pada notebook aku yang lama dan desktop dirumah aku. Soalannya bagaimana nak ubah setting pada bootable ini dengan menggunakan Windows 8?



Mula-mula pergi ke My Computer, pilih Properties.


Pilih Advanced system setting


Pilih Startup and Recovery


Sekarang boleh tukar mana nak dijadikan default boot utama, Windows 7 ke atau Windows 8.

CARA KE-2

Tekan Button Windows + R
taipkan 'msconfig' dan paparan seperti di atas akan muncul.


Pilih Boot, boleh set mana satu nak jadikan default.



No comments:

Post a Comment