Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Thursday, December 20, 2012

Ok juga Microsoft Office 2013


Agak terlewat aku installar Microsoft Office 2013 atau dikenali sebagai Office 15. Walaupun masih belum ada versi sepenuhnya lagi, yang dijangka akan dilancarkan pertengahan tahun 2013 nanti. Versi  MSDN (Microsoft Developer Network) ini sudah cukup baik jika dibandingkan dengan versi sebelum ini Office 2010.

Kebelakangan ini agak sibuk dan tak banyak masa untuk ditumpukan kepada software baru.



Paparan Office 2013 agak menarik, simple dan kemas paparannya disesuaikan dengan Windows 8. Bukaannya lebih cepat berbanding dengan Office 2010.

Kelebihannya boleh sambung terus dengan skyDrive ini bermakna boleh buka fail terus daripada 'awan' (clouds) dan menyimpan di sana, tanpa perlu 'pendrive'.


Paling ok boleh buka fail PDF dan terus convert. Ini bermakna tak perlu lagi software sampingan seperti Adobe Acrobat, Solid Converter atau Corel PDF Fusion. Dulu saya pernah menulis selamat tinggal kepada Solid Converter 7.0 (sila baca di sini) tapi sekarang rasanya saya kena ucapkan selamat tinggal kepada Corel PDF Fusion pula!

Anda boleh buka fail PDF terus dengan Word 2013 dan mengedit tulisan bukan pada grafiknya dan boleh save sebagai Word.


Untuk tidak ketinggal pada perkembangan dunia internet, Office 2013 ini boleg share fail dengan e-mel, blog dan media sosial.

Pada keseluruhan, butang dan menunya lebih friendly... sebenading dengan versi sebelum ini.

Saya malas nak tulis banyak, kalau nak tahu lanjut install lah sendiri.
Office 2013 didatangkan dengan 32 dan 64 bit. 32bit bersaiz 708MB dan 64bit dengan saiz 815MB.


No comments:

Post a Comment