Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Thursday, July 29, 2010

Bagaimana membuat shortcut "Windows Switcher" pada Windows 7

Semasa saya format Notebook Cikgu Mahmood, saya install windows vista ultimate dan saya dapati windows switcher cukup menarik ada sedikit semacam apple.

Saya sebenarnya kurang biasa dengan Windows Vista, kerana sebelum ini semasa saya menggunakan vista pada notebook tablet, saya terus guna windows 7 RC versi percubaan hampir setahun sebelum dilancarkan.

Saya cari dan dapati sebenarnya Windows Swicther ada untuk versi 7 tapi dihiddenkan dan kita akan ketemuainya jika kita buka hide pada folder option.

URL untuk mendapatkan Windows Swicther ialah;

C:\Users\"nama_akaun_start_windows"\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Switch between windows

Saya membuat pencarian di internet dan ada cara lain lebih mudah adalah seperti berikut yang boleh dikongsikan bersama;

1. Buat shortcut



Klik sebelah kanan mouse buat satu shortcut seperti gambar di atas.

Copy url ini, C:\Windows\System32\rundll32.exe DwmApi #105 pada type of location kerana ini adalah singkatan cepat ke "windows swicther". Lihat gambar di bawah sebagai contoh;




Kemudian namakan shortcut ini dan klik pada finish. Lihat gambar sebagai panduan.



2. Membina Icon

Klik sebelah kanan mouse pada ikon tadi dan pilih properties. Lihat gambar di bawah


Seterusnya pilih Change Icon. Lihat gambar di bawah;



Kemudian masukkan URL ini C:\Windows\System32\imageres.dll pada Look for icon. Lihat gambar di bawah sebagai panduan.


3. Pin Pada Taskbar

Drag ikon berkenaan pada taskbar. Pinkan di situ untuk memudahkan penggunaannya. Lihat gambar di bawah;


Selamat mencuba, terima kasih.

No comments:

Post a Comment