Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Friday, May 27, 2011

Adobe Illustrator CS5 atau CorelDRAW X5?

Soalan ini selalu bermain dalam fikiran pengguna komputer dan ramai yang tak boleh menentukan mana yang lebih baik kerana mereka telah di'lahir'kan dalam suasana yang tak boleh membuat judgment. Maksud saya kalau orang Melayu tanya mana lebih baik jadi Cina atau Melayu? atau mana lebih baik jadi Melayu atau Arab?

Bagi orang Malayu akan kata Melayulah lebih baik. Begitu juga pengguna software komputer, jika dia pengguna Adobe tentu sudah Adobe akan dikatakan lebih baik.


Saya juga melihat dalam forum kereta misalnya, antara Honda City, Toyota Vios dan Nissan Sentra. Tak banyak yang boleh beri pendapat yang tepat melainkan mereka adalah pemilik ketiga-tiga kereta berkenaan. Kalau ada ketiga-tiga belum tentu pendapat itu masih betul... sukarkan?


Aku guna untuk buat graf, pasal Corel tak boleh buat.
Yang lain rasanya banyak kelebihan pada corel.

Dulu sebelum Adobe membeli syarikat Micromedia, ada satu satu lagi software vektor yang terkenal ialah Micromedia FreeHand, versi terakhirnya ialah 11.0.2. Selepas itu Adobe telah menyerap dalam Adobe IIIustrator.

Aku sempat juga guna FreeHand dan menarik juga

Saya sukar nak jawab soalan ini. Sama juga dengan pertanyaan mana lebih baik antara Microsoft Work dengan Lotus WordPro (Dulu Amipro - bukan Lotus 123 macam Excel tu!! Ni ramai yang keliru ~ pasal tu Microsoft berjaya mendoktrinkan pemikiran pengguna). Saya adalah penggunakan WordPro, saya tak guna CorelDraw pada masa itu kerana WordPro boleh melukis


Versi terakhirnya ialah Tahun1997. Kira dah mati,
tapi masih lagi boleh buka fail Microsoft Word

Tapi Bill Gates telah berjaya mengubahkan diri saya tanpa disedari sehingga tahun 2010 saya dah jadi "orang Microsoft Word" sepenuhnya dan saya dan macam tak guna Lotus WordPro. Hanya tinggal Lotus Approah sahaja lagi pasal yang ini saya masih guna sebagai Sistem Peperiksaan dis sekolah.

Untuk memudahkan pembaca yang nak buat perbandingan, saya sertakan beberapa video dalam bahasa Portugis.. satu lagi bahasa penjajah kita. Takkan kita agungkan bahasa penjajah Inggeris sahaja!

Membuat Bintang



Page



Stroke



Stroke lagi



Mesh



Blend



Rounded Corner




Ada banyak lagi video, anda boleh lihat sendiri..
dan buat keputusan sendiri mana yang nak digunakan!

2 comments:

  1. Photoshop paling glamer. Yg terglamer tak semesti yg terbaik.
    tq. n3 tersangatlah imformatif.

    ReplyDelete
  2. photoshop ibarat player dan coreldraw player jugak tapi player hujung tajam.

    Masing ada manafaatnya.

    ReplyDelete