Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.
Untuk makluman pelawat blog ini, semua artikel berkenaan IT telah di pindahkan ke blog ZulbmMohd. Oleh sila ke sana untuk artikel IT...

Thursday, March 10, 2011

Pendrive Kingston 256GB dari China

Semalam sepatutnya aku dah siap print slip Ujian TOV 2010 untuk tingkatan 3 dan 5. Tapi hanya siap ting 5 cikgu Zam tunjukkan aku pendrive 256GB. Mula-mula aku cakap tak boleh percaya kepada buatan China. Mungkin pendrive 8 atau 16GB sahaja dijadikan 256GB.

Buat format 'low lavel', pasti boleh tahu betul atau tak.

Aku terfikir mana ada 256GB, rasa-rasa mungkin 64GB sahaja yang paling besar. Bila aku semak di laman kingston.com terjumpa hanya 128GB sahaja. "Aku dah agak dah mesti tipunya"

Tapi bila ku buat semakan secara menyeluruh terjumpa model ini, Kingston dah keluar ini DT310 pada akhir 2009 dengan pada masa itu harga  >< RM2000. Buatan China hanya RM80 sahaja.


Aku pun mulalah 'mengganas' pada pendrive itu untuk memastikan dia 'mampuhh!' tapi bila format ya Allah lama sangat, aku terus cabut. Selepas itu bila masuk semua Win7 minta format aku buat Quick Format ok semula.


Transfare data agak slow sikit read 20MB/sec dan write dia hanya 12MB/sec.

Dulu aku pakai pendrive 16GB pun aku dah rasa dia slow. Paling bagus hanya 4 atau 8GB sahaja. Stabil dan ok.. baik untuk buat OS didalamnya samada windows atau linux.

Tapi kalau untuk RM80 rasanya boleh 'mempejudikan' sebab semua installer aku daripada zaman "tok nenek" sehingga sekarang termasuk Pinnacle 14 boleh dimasukkan didalam pendrive sahaja. 16GB tu pun aku rasa terlalu ok nak letak installer. (Tok nenek tu termasuk program wordstar, profesional write, formtool, newsmaster, Lotus 123, dbase IIIPlus dll)


Aku tel Yusrie untuk tanya mana tahu dia ni tahu, pasal dia ni aku kategorikan antara yang 'ganas' boleh rosakkan alatan komputer.. he he

Dia pun macam aku juga tak terfikir dah ada 256GB dengan harga yang murah boleh mengalahkan haddisk stick!!


4 comments:

  1. Cikgu Mazharudin beloi RM20 sahaja. Cess...

    ReplyDelete
  2. Nasihat kepada pembaca, lebih baik tak payah beli...

    ReplyDelete
  3. lama tak jupe mung...

    ReplyDelete
  4. Projek sekarang mana ada.. Pitih takdok. Kalau ada projek JPN jumpa kita

    ReplyDelete