Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.

Thursday, April 26, 2012

Edraw Max 6 banyak membantu dalam pembinaan gambar rajah

Sebagai seorang guru kita tak lari daripada membuat rajah, carta, peta dan pelbagai lagi semata-mata hendak memenuhi kehendak semasa yang kian canggih dalam membuat persembahan dan perbentangkan. Apatah lagi kalau kita aktif dalam aktiviti pertandingan yang bersifat banyak membuat 'bahan' daripada projek sebenar.. he he.

Semasa mendapat 42 pc baru di makmal sekolah, aku menggantikan pc lama tahun 2009 yang lalu aku dibekalkan dengan satu software Edraw Max 4. Program itu agak menarik tapi aku dah lazim dengan CorelDraw aku macam tak pandang aje software berkenaan. Malah CD original sebanyak 42 keping aku beri sahaja kepada pelajar aku kepada yang berminat.


Wednesday, April 25, 2012

Photoshop CS6 terlalu hebat untuk photo manipulasi

Sebelum ini saya ada menulis tentang CorelDraw X6 (Versi 16) yang baru dilancar kini Photoshop persainnya juga telah memperkenalkan Photoshop CS6 Beta (versi 13) yang sangat hebat sehingga tak sabar untuk mendapat versi sepenuhnya nanti. Saya tak tumpu kepada Adobe Illustrator yang sama-sama vektor grafik tapi saya lebih suka kepada Adobe Photoshop kerana gambungan coreldraw + photoshop membolehkan reka bentuk grafik saya menjadi lebih mantap.

Photoshop CS6 Beta menambah beberapa ciri baru yang sangat mengkagumkan dan memudahkan manipulasi kepada photoshop. Didatangkan dengan berlatar belakang hitam, seperti versi-versi terkini software lain semuanya menggunakan latar belakang hitam sebagai satu trend baru. Sebelum ini Sony Vegas, Corel PhotoPaint, Pinnacle, Cyberlink dll.


Sunday, April 22, 2012

Mengajar Subjek PSK

Mulai tahun lalu aku diminta mengajar PSK (Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan). Bayangkan kalau anda seorang guru option Fizik & Maths di minta mengajar subjek bukan option, anda sudah boleh memahaminya... melainkan anda tidak boleh berfikir.

Masa aku di SMKSO dulu, aku mengajar subjek option. Kemudian aku mulai sibuk dan tak cukup masa apabila menjadi Ketua Guru Disiplin. Atas dasar itu aku mendapat subjek sampingan PJK (Pendidikan Jasmasi dan Kesihatan) dan PSV (Pendidikan Seni Visual) untuk ringakan tanggungjawab kepada kelas peperiksaan.

Sunday, April 15, 2012

Minta teh dapat teh O

Hari ini aku ke kantin sekolah sarapan pagi, holick dan nasi minyak. Semasa nak membayar aku sebut makan nasi minyak dan air holick. Dia orang tanya aku ada ais tak..? Aku mula naik 'angin sikit'. "Holick.. holicklah kalau ada ais saya mesti kata holick ais", kata saya.

Pekerja kantin seorang tu.. memng macam tu banyak pertanyaan, dulu masa cikgu Amra makan roti bakar sekeping pun menjadi isu. Sekeping dengan 'sekapuh' (dua keping diapit) kan ada beza.

Semasa saya minum dengan cikgu Mazharudin di sebuah warung berhampiran kubur di Balai Besar juga perkara yang sama berlaku. Cikgu Maza order air teh, pekerja tanya "ada susu ke??" Maza ni sebenarnya asal orang Negeri dia menjawab "Teh memang ada susu". Pekerja tanya sekali lagi ada susu? Saya pun jawab bagi kopi satu dan teh satu.


Saturday, April 14, 2012

Dam dan Catur

Belum aku bersekolah lagi, aku sudah pandai main "dam". Abang aku nombor dua (Aman - Abdul Rahman) dan nombor tiga (Mezah - Hamzah) yang banyak mengajar aku bagaimana bermain dam. Dam kapit antara dan yang aku paling mahir.

Bila aku bersekolah, di sekolah rendah aku dah mula berjinak bermain dam di bangsal atau kedai kopi/runcit bersama orang-orang tua. Menjadi 'golok' (penyokong yang akan memberikan idea dan pandang untuk setiap pergerakan).

Kadang kala aku ke surau untuk solat Zohor aku akan singgah di bangsal untuk bermain dam apila aku pulang daripada surau. Aku akan bermain sehingga tak balik makan tengahari dan aku sambung pula selepas solat Asar di surau (surau masa tu tak pernah tinggal).


Friday, April 6, 2012

SkyDrive (Microsoft - Windows Live), Dropbox & Google Docs. Apa bezanya?

Bila aku tulis pasal Dropbox, Rizal buat komen pada artikel berkenaan "Bro, mu sebagai pencinta Microsoft tegar guna le skydrive.live.com Bill Gate beri mu 25gig utk mu upload software microsoft utk pengedaran kengkawan. Log on guna akaun hotmail."

Bila aku teliti secara khusus aku rasa ada baik juga apa yang Rizal komen ini dikongsikan bersama. Aku sebenarnya mendaftar e-mel hotmail semenjak 1998 lagi dengan beberapa akaun. Yang 'real' ialah zulbmohd@hotmail.com dan mungkin 10 ++ lagi dengan nama samaran lain.

Aku mula beralih drp hotmail kepada yahoo.com bila Bill Gates beli hotmail daripada tuan punya yang berasal daripada India. Aku daftar zulbmohd@yahoo.com.

Thursday, April 5, 2012

Dropbox aku dah 17.75GB

Sebelum ini aku ada menulis pasal Dropbox pada artikel "Dropbox free service untuk penyimpanan dan pengkongsian data". Rasanya baik engkau orang baca barulah faham.

Nak kata bagus taklah bagus sangat tapi banyak juga manafaatnya. Sekarang ni aku guna dropbox untuk berkongsi majalah, e-book dan bahan bacaan dengan kekawan menggunakan satu folder dinamakan ICT. Kebanyakkan bahannya dalam format pdf. Misalnya majalah PC, Mastika, Solusi, Harakah dll

Aku ada folder AIZEK untuk aku kongsi dengan rakan-rakan di IZ untuk buat kerja sekolah. Ini memudahkan. Misalnya sekarang ini kami di minta buat power point untuk SKK (Sekolah Kluster Kecemerlangan) jadi semuanya aku "sumbat" dalam folder aizek. Ada juga kerja peperiksaan aku namakan dengan PERIKSA. Yang ini untuk mereka nak analisis peperiksaan dalam di IZ.

Wednesday, April 4, 2012

Gula-gula dengan logo halal yang mengelirukan!

Sekarang di sekolah aku setiap kali mesyuarat akan di hidangkan gula-gula. Mungkin untuk hilang rasa mengatuk atau untuk "menutup mulut" mereka yang suka bercakap, sebagaimana sambutan Tahun Baru Cina dibuat Kueh Bakul untuk menutup mulut dewa....

Pemilihan gula-gula untuk ini, kalau diteliti tanda halalnya agak tidak begitu jelas. Sebelum ini aku pernah tulis tentang air C2U Clean & Cool (sila baca Halal betul ke ni?) yang halalnya juga ada sedikit kekeliruan.

Bila aku sebut "coklat" (orang luar panggil gula-gula) ini tanda halalnya tak jelas, ada guru bertanya aku ada babi ke?

Tali Leher (Cara nak pakai) @ Tie

Tie hadiah masa pertunangan
Aku tak ingat secara jelas bila kali pertama aku pakai tali leher. Rasanya masa aku nak ke parlimen untuk lihat persidangan parlimen. Masa tu aku tahun satu di UTM. Aku memang tak 'reti' pakai tali leher, ada yang membantu. Kemudian aku mula pratikal latihan mengajar tahun dua untuk Diploma Sains Serta Pendidikan UTM di SM Sains Muar Johor pada tahun 1986.

Aku mula beli tali leher dan aku memilih tali leher yang halus dengan harga RM9.90 di Hanku Jaya, Jalan Tengku Abdul Rahman (dah tak ada sekarang ini... ganti dengan Maybank). Tie itu masih ada sampai sekarang aku simpan buat kenangan tapi tak pakai pasal halus nampak semacam aje!!!

Related Posts with Thumbnails