Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.

Tuesday, September 20, 2011

Pendrive & Harddisk Cina banyak yang palsu...

Hari ini aku keseorangan di bilik 104 setelah 'geng kik Dungun' dah balik. Tak tahu tak buat apa, kurang sihat pula tu akibat aircond 22 darjah celcius sehingga subuh tadi.. Apatah lagi semalam ada sedikit hujan menyebabkan aku dengan Zam dah hampir jadi 'dingin beku'. Zam pagi tadi masih cergas pasal pembungkusannya dengan selimut sempurna (macam mayat... pasal kepala pun terbungkus sama).. aku pula terlentang tanpa selimut..

Oleh kerana tak tahu nak buat apa, aku buka "Dropbox" untuk melihat tugas-tugas KIK Negeri Terengganu, tapi mood kerja sudah mencapai tahap minumum.. aku sekadar lihat aje..

Thursday, September 15, 2011

Soalan UPSR bocor?

Masej soalan sains UPSR bocor.. betul atau tidak wallahualam!
Semalam aku dapat masej berkenaan soalan UPSR bocor. Aku tak reply pun. Malah aku tak ambil peduli berkenaan soalan bocor ini walaupun anak sulong aku sedang mengambil peperiksaan UPSR tahun ini.

Bagi aku semua ini adalah tak betul dari segi undang-undang, malah paling penting agama kita sendri tidak membenarkannya. Kita tak boleh didik anak kita dengan suatu didikkan yang salah. Anak ibarat rebung yang perlukan suatu asuhan yang "murni". Jangan kita rosakkan permulaannya dengan suatu yang tak baik atau pun haram... makan minumnya, sumber pendapat dan malah segala-galanya hendaklah diasaskan dengan perkara yang baik dan dijauhkan daripada yang haram.

Wednesday, September 14, 2011

Mayat tak reput di Kg Pasir Raja

Gambar hiasan sahaja
Mengikut cerita, seorang wanita yang tinggal di Kampung Pasir Raja, Dungun dengan anak perempuannya berusia 5 tahun setelah 2 tahun kematian suami telah membawa anaknya ke hospital Dungun kerana anaknya mulai sakit dan demam yang berpanjangan.

Atas nasihat seorang doktor anak itu telah dirujuk ke Hospital Kuala Terengganu dan tak sampai satu hari pihak hospital Kuala Terengganu telah mencadangkan anak ini di hantar ke Hospital Pakar Kuantan kerana penyakitnya agak sukar dikesan dan agak ganjil.

Sunday, September 11, 2011

Kentut & Pasangan Suami Isteri

Aku sekeluarga beraya di rumah terbuka Cikgu Zam
Hari ini aku nak menulis mengarut sedikit, pasal semalam 10/9/2011 adalah hari ulang tahun perkahwinan aku yang ke-13 dan kami sekarang dah ada 5 orang anak. Al Hamdulillah semuanya adalah kurniaan Allah s.w.t. Pasal Kentut.. mesti yang membaca mengatakan aku dah mula tak berapa 'sihat'?

Sebelum aku mengulas panjang pasal kentut, nak tanya sepanjang yang berkahwin pernahkan engkau kentut di hadapan pasangan engkau.... atau cuba tahan sedaya upaya? Atau sekadar kentut di hadapan anak-anak sahaja?


Thursday, September 8, 2011

Kotak sahaja cantik tapi isi tak ada...


Hari ini sekolah aku membuat majlis menyembut Hari Raya Aidil Fitri 2011. Semua guru dan pelajar pakai baju raya. Aku pun hari ini rasa macam nak berkahwin aje.. dengan samping dan songkok.

Biasa pagi-pagi kami ke kantin. Kantin macam biasa tiada perubahan, kurang persediaan dan bila ditanya macam-macam alasan. Hanya mee hoon menjadi alas perut. Nasib baik ada juga mee kalau tak makan 'sekut' (biskut) ajelah pagi ini.

Sunday, September 4, 2011

Permata Hijrah testimoni untuk kucing

Set Pemulihan
Ini cerita lama, tapi aku nak tulis juga sekadar kongsi pengalaman. Tahun 2009 aku 'terbeli' juga produk ini walaupun aku tak guna pun. RM300 ++ harganya dikira mahal dan membazir jika tak dimanaffatkan

Aku memang ada rabun ayam dalam fizik dia kata atimetisma yang terpaksa menggunakan kanta selinder untuk menyekat sebahagian daripada cahaya.... Akhir ini aku dah mula ada rabun dekat, setelah terlalu banyak dihadapan komputer.

Saturday, September 3, 2011

Air tempayan sahaja membesarkan aku

Tempayan mulut besar tak sesuai buat jeruk pianang, susah nak tutup
Dulu masa aku kecil, rumah aku ada beberapa tempayan. Satu tempayan untuk isi air bersih yang diambil daripada telaga. Kalau emak aku suruh ambil air daripada telaga, emak aku selalu berpesan jangan tercelup tangan dalam air ini. Air tempayan ini digunakan untuk basuh pinggan mangkuk, masak nasi dan dijeram untuk buat air minuman.

Masa tengah malam kalau tak ada 'air mati' (air masak), aku togok (minum) air tempayan ini sahaja dengan dayung. Rasanya juga ada dipengaruhi oleh dayung, samada tempurung, plastik atau tin (besi). Wah susah dah nak dapatkan nikmat air payau-payau dengan rasa plastik atau besi!

Thursday, September 1, 2011

Adobe InDesign CS5

Semasa menyiapkan kad Raya untuk pengurusan sekolah, aku menggunakan gabungan Photoshop & CorelDraw dan aku masih mengganggap CorelDraw adalah terbaeek!! Bila di kedai priting mereka lebih banyak menggunakan Adobe, apatah lagi beberapa orang pelajar pratikal dari U di kedai priting tersebut juga menggunakan Adobe terutamanya Photoshop, Illustrator dan InDesign.

Semasa bersembang mereka, kata mereka InDesign agak bagus. Aku tak banyak komen. Aku lebih suka mengambil sikap mendiamkan diri. Tapi daripada komen perbandingan mereka antara CorelDraw dengan Photoshop sudah cukup membuat aku tahu tahap pengetahuan budak-budak U ini.

Solat Aidil Fitri boleh ke buat sendiri?

Datang lewat, tangga masjid jawabnya..
Tahun ini aku beraya di Merchang rumah keluarga isteri. Nampaknya tahun akan mendatang aku mungkin beraya di sana, pasal ayah dan ibu aku sudah tak ada. Bukan isteri aku beriya-iya nak beraya di sana, tapi anak-anak aku begitu teruja untuk ke sana. Rasanya pasal di sana ramai keluarga balik dan berkumpul di situ dan bagi budak-budak walaupun kita kata tak berakal tapi dia orang dah nampak "lubuk duit raya".


Related Posts with Thumbnails