Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.

Friday, February 25, 2011

Kod QR

Kod QR adalah sejenis kod bar generasi kedua. Sejenis 'penyimbolan' dua dimensi yang telah dibangunkan oleh sebuah syarikat di negara Jepun iaitu Denso Wave dan telah dikeluarkan pada tahun 1994. Kod QR dapat menyimpan maklumat lebih banyak daripada kod bar biasa kerana kod ini mengandungi maklumat secara menegak dan mendatar. Penggunaan Kod QR membolehkan maklumat dihantar dari dunia fizikal ke alam handphone.

Aku pun sebenarnya tak tahu sangat pasal kod ini, kebetulan semasa kita orang menjadi hakim "manipulasi" (pak kaduk) oleh pihak kerajaan Negeri Terengganu dalam pertandingan laman-laman Perlacongan Negeri Terengganu suatu masa dulu RizalHanafi ada membuka idea pasal perkara ini. (Nanti kalau ada masa aku akan tulis pasal hakim Pak Kaduk.. tapi nak tahu cerita panjang tanyalah Ustaz Mahadi.. dia Bapak Kaduk!!)

Thursday, February 24, 2011

Mesin Basuh


Mula aku bekerja, pertama yang aku beli ialah mesin basuh. Kawan-kawan aku lebih kepada peralatan audio video, kerana di Sarawak kami berada di Kapit cukup pendalaman. Surat khabar lewat sehari, kalau paling awal pun 6.00 petang baru sampai dengan bot. (Gambar: Aku tahun 1990)

TV3 pun tak dapat siaran. Kedai sewa tape video pada masa itu menjadikan cerita di TV3 sebagai rakaman jualan.. macam sekarang kita download cerita P. Ramlee nampak logo Astro.

Kapit ialah Bahagian ke-7, Bahagian yang paling pendalaman yang majoriti masyarakat adalah berbangsa Iban. Aku agak nasib baik kerana mengajar di sekolah menengah yang sudah pasti di pekan Kapit. SMK Kapit. K itu bukan kebangsaan tapi kerajaan, Sekolah Menengah Kerajaan Kapit, Kapit, Sarawak.

Monday, February 21, 2011

Minyak Ron 97

Dua bulan lebih aku tak menulis, macam ada suatu yang tak kena aje. Sibuk memanjang. Banyak isu boleh dikongsikan bersama tapi sudah terlepas.

Selepas kereta Iswara aku totaly loss aku macam 'patah kaki' sedikit. Motor buruk HandaCup aku yang telah ditinggalkan begitu lama kini jadi 'teman' semula.

Aku memang 'bengang' sikit dengan motor tu pasal tiap kali aku pakai mesti tayar pancit. Malas nak heret, aku tonggang juga, akibatnya aku terpaksa habiskan RM10 untuk tiub baru. Kata orang tak balik modal macam ni!

Terakhir aku minta 'pomeng akjus' macam mana kasi jangan pancit lagi. Al Hamdulillah nampak macam berhasil dah tak meragam lagi.

Related Posts with Thumbnails