Sepintas lalu, seungkap catatan..


Coretan ini adalah coretan terbuka, tanpa sebarang selindung dan telus. Sesiapa sahaja boleh memberikan komen pada artikel dan cbox..
Anda berhak menyatakan sesuatu sebagai pembaca yang mempunyai pandangan dan pendapat..

Ooi Ya, jangan lupa bagi makan ikan di kolam, jika anda masuk ke blog ini.

Friday, November 12, 2010

Tips mengatasi telefon daripada promosi hotel, bank dll

Paling kita boring bila ada panggilan telefon daripada hotel, bank atau mana-mana agensi ke handphone kita untuk membuat iklan promosi atau pakej tertentu. Malas nak layan kadang kala tak kena masa.

Tambah boring bagaimana maklumat peribadi kita semasa kita mendaftar dengan celcom, maxis atau bank telah disalahguna oleh orang tertentu menjual maklumat ini kepada orang lain.

Saya ada kaedah sendiri mengatasinya, antara yang saya lakukan.

Cikgu buka FB berapa tahun sekali? Part II

Artikel saya pasal tajuk "Cikgu buka FB berapa tahun sekali?" tergantung tak habis. Saya menulis tengah malam dan mengantuk pada masa itu. Memang ada niat nak sambung... tapi biasalah kalau buat kerja, kita tinggalkan jawabnya tak siaplah!!

Rumah saya pun sama. Dulu abang saya nak sambung dan baiki tangga, sampai hari ini title tak siap di hadapan tu, tangga pun tak siap, macam 'rumah tukang'. (Abang saya kontrator yang buat rumah saya).

Title yang dah potong pun dah hilang entah kemana? Kalau sambung nanti jika warna title tak sama jawabnya macam kena penyakit "balau"!!

Wednesday, November 10, 2010

Dua astro?

Gambar sebelah adalah piring astro di sekolah saya. Wah ada 2 astro!! Macam gambar di rumah teres, atau rumah murah aje. Kalau sekali imbas juga boleh dikata macam di rumah panjang!

Macam mana dapat dua astro, itu saya tak dapat tulis di sini, kena tanya 'geng PSS'.

Dulu masa saya di sekolah lama, saya ada 6 talian internet. Mesti ada yang tak percaya.

Wah mesti terkejutnya! Talian ISDN yang dibekalkan oleh pihak Kementerian, sebelum itu talian dail-up yang dimasukkan oleh pihak PIBG. Talian Schoolnet, talian streamyx sekolah untuk pejabat, talian streamyx oleh koop dan streamyx 3mb oleh PIBG dengan pemenant IP. Yang ini saya buat laman web hanya akses melalui server di sekolah aje.

Kalau bukan kita siapa lagi nak menghargai guru?

Semalam anak sulong mengajak saya untuk membelikan  hadiah bagi majlis akhir tahun untuk kelasnya. Saya memang malas nak keluar, apatah lagi nak  ke pasaraya. Bukan perangai saya "lepak" di pasaraya, melainkan jika ada hal benar-benar penting.

"Ayah hadiah untuk 4 orang guru dan juga air gas (berkarbonat)"  katanya dari jauh. Apabila dia minta dengan umminya, ummi tak sihat dan tak nak keluar.

Saya adalah pilihan terakhir baginya, memang dia tahu saya bukan suka sangat keluar membeli dan kalau saya keluar saya jarang sangat ajak anak-anak bersama. Bukan apa malah nak layan kerenah dia orang ni, yang macam-macam.

Tuesday, November 2, 2010

Kenapa kita selalu diberikan alasan bodoh?

Isteri saya bercuti setahun tanpa gaji, berehat setelah belasan tahun bekerja. Alasanya lebih kepada berehat kerana dia ada 'sakit kepala' yang berpanjangan. Kami buat keputusan untuk hentikan orang gaji (bibik) dari Indonasia setelah 6 tahun berkhidmat. Tumpuan penjagaan anak-anak diberikan isteri saya. Itu sebaik-baiknya.

Banyak cerita menarik sepanjang setahun cuti ini, tak sempat pula nak dikongsikan bersama.

Setahun masanya adalah  pendek, dia dah mula bertugas 1 Oktober 2010. Saya mula sedih, terpaksa makan bukan lagi dari "air tangan isteri.." tiada lagi 'kemesraan' yang sukar ditafsirkan dalam kehidupan kekeluargaan.

Related Posts with Thumbnails